Find your greatness: Everybody is an athlete!

Hoevaak ik voorbij zie komen dat mensen zeggen: ik kan niet hardlopen, ik heb geen conditie. Hoe houd je het toch vol om te gaan rennen? Waar haal de je motivatie vandaan? Etcetera. Bekijk eens het bovenstaande filmpje en luister goed wat er gezegd wordt. It’s true: EVERYBODY IS AN ATHLETE!

Er wordt veel bewondering uitgesproken voor sportieve mensen. Hardlopen is helemaal hot and happening, je ziet overal rennende mensen en op blogs kun je er haast ook niet meer om heen. Toch zie ik dat mensen niet in hunzelf geloven: ik kan het niet, ik heb geen conditie blablabla. Dachten jullie dat ik gelijk de eerste keer aan één stuk 5K kon lopen? Natuurlijk niet! Ik ben ook bij het begin begonnen, dat kan natuurlijk niet anders.

Er is bewondering voor mensen die iets goed kunnen. Kijk nou naar Annemerel, die vorige week de marathon van Amsterdam liep. Net zoals de meiden van GirlsLove2Run die in acht dagen tijd twee halve marathons liepen! WAUW! Natuurlijk kijk ik daar ook tegenop, en zou ik het liefst meedoen, maar dat gaat niet. Die meiden konden ook niet in één keer 42,2 km lopen, daar gaat jaren training aan vooraf.

En zo ontstaat de ‘ik kan het niet’. Nee, ik kan ook geen 42,2K lopen. Maar wel 8,5K en ik train keihard voor de 10. Dus ik kan wel hardlopen, maar niet zo veel! Er wordt dus snel voor de veilige weg gekozen bij velen: dan maar niet, ik blijf vanavond wel op de bank zitten.. Ook prima, maar dan zul je het nooit kunnen!

Hoe eerder je je ‘start’ maakt met het hardlopen, hoe sneller je ook die top kunt bereiken! Check nou even het filmpje hierboven, deze jongen ziet er op zijn zachtst gezegd redelijk onsportief uit. Maar in de tijd dat wij naar dat filmpje kijken, heeft hij al één minuut hardgelopen. En zo ben ik ook begonnen! Misschien lachwekkend, één minuut hardlopen, maar geloof mij: wanneer die minuut erop zit wil je niet anders dan wandelen.

Ik ben een jaar geleden begonnen met het Start to Run programma van Evy (google het even!) en zo ben ik tot de 5K gekomen in 10 weken, meen ik. Ik ben daarna wel een aantal maanden gestopt met hardlopen maar heb de draad 5 maanden geleden weer opgepakt en zat zo weer op de 5K!

Moraal van het verhaal: blijf niet aan de kantlijn staan door alleen te bewonderen, doe het! Iedereen kan het! JUST DO IT! Succes! :-)

Follow my blog on Bloglovin’

  1. Marije - Miss-M.nl (@MarijeMissM)

    Mooie reclame van Nike. Zelf heb ik ook overgewicht en ben ik er zeker van overtuigd dat ook ik sportief kan zijn, maar ik denk niet dat het goed is voor mijn gewrichten om nu te gaan hardlopen. Gewoon lopen is al zwaar genoeg voor mijn knieën en enkels. Desalniettemin zal ik, zodra ik wat afgevallen ben, hardloopschoenen laten aanmeten en lekker gaan beginnen, want het lijkt me fantastisch om aangestoken te worden door de ‘runners high’ :-)

  2. tineke

    Jaa zo is het maar net! als je het echt wilt, dan kan het prima… Ik ga ook weer beginnen met hardlopen.. Eerst de 5K, dan de 10K… En als ik echt veel train dan loop ik misschien in Juni wel die halve marathon.. We zullen zien!

Geef een reactie

