Motivatie

‘Hoe motiveer jij jezelf nou om steeds weer te kunnen lopen? Steeds weer die hardloopschoenen aantrekken, hoe doe je dat?’. In de comments zag ik dit regelmatig voorbij komen dus geef ik jullie mijn gouden tip – wat binnenkort ook bij mij van toepassing is – Belonen!

Het is nu echt niet zo dat ik een ster ben in hardlopen, hoor. Zie hierboven mijn resultaten tot nu toe: 36 runs staan er op de teller. Denk je nu echt niet dat ik soms liever op de bank zit? Of eigenlijk mijn tijd wel ergens anders aan wil besteden? Ja, dit komt zeker wel eens voor. En soms – héél soms, als ik het zwaar heb – denk ik tijdens mijn run: WAAR BEN IK IN HEMELSNAAM MEE BEZIG!? (Maar, ik moet zeggen dat dit vrij weinig voorkomt.)

Je moet je er toe zetten, vooral in het begin. En dat is the key! Zoals gisteren, ik had eerst een uur met de hond van mijn ouders gelopen (met hardloopkleding aan, want ik wilde daarna gaan hardlopen) en ik had het best koud, het waaide en ik dacht: Oh my, echt geen zin om te gaan hardlopen nu. Eenmaal thuis had ik voor ik het me realiseerde mijn hardloopschoenen weer aangetrokken en drukte ik op ‘BEGIN RUN’ van mijn Nike + running app. Ja, daar ging ik al! ‘Weather is not an excuse. It’s competition. Are you going to let it win?‘ – Aldus Nike.
Ik heb dus niet veel moeite met me er toe zetten en dit komt natuurlijk omdat ik het leuk vind om te doen en alweer een tijdje bezig ben met hardlopen. Wel moet ik zeggen dat er een kleine stok achter de deur zit: mijn vriend. Hij belt regelmatig op: ‘heb je nou al gelopen?’ of ‘wanneer ga je vandaag hardlopen?’ en dat stimuleert ook want ik wil hem niet teleurstellen.

Maar, terwijl ik gisteren mijn resultaten zat te bekijken na een kleine run van 3K (hey, ik moest daarna nog werken! haha) kwam ik op een geweldig idee. Wanneer ik 50 runs heb gemaakt, mag ik een nieuw kledingstuk uitzoeken! Bijvoorbeeld één van de bovenstaande hardloopbroeken. Al zal ik nu wel voor de lange broek gaan en niet voor de capri met het winterseizoen op komst. Ik vond het best wel een goed idee, want die 14 runs die heb ik toch zo gedaan?? ;-)

Belonen, er toe zetten.. is hardlopen dan eigenlijk wel leuk!? JA. Het is heerlijk om even in het wild te rennen, je gedachtes op de vrije loop te laten en op grandioze ideeën te komen. Maar het is ook wel vermoeiend, en zeker in het begin. Mijn conditie was echt nul komma nul toen ik er vorig jaar mee begon, maar het is wel tof om te zien hoe snel je je conditie verbetert! En dat was vooral mijn motivatie en stimulatie: mijzelf verbeteren! Je weet dat je het kunt, want dat heb je de afgelopen keren ook laten zien, dus deze keer kan het vast nog ietsje beter!

Dus voor de beginnende hardlopers: je kunt het! Doe lekker rustig aan, begin bijvoorbeeld met het ‘Rennen met Evy’ programma tot 5K en houd een beloning in gedachten. Zo ben ik ook begonnen. Eén minuutje hardlopen, dan weer wandelen etc. Je zult versteld staan van je prestaties want ik ben ervan overtuigd dat IEDEREEN het kan! (Ook jij, ja!) En zie hier, ik ben nu weer 3 maanden aan het lopen en ik kan al 6K aan één stuk. Hoera! On to the next 10, en de halve marathon, en de marathon.. maar dat ligt nog véeeeer in de toekomst.

  1. Jesdiny

    Ik vind vaak het beginnen ook het moeilijkst. Ik ben op dit moment in het buitenland, maar als ik terug ben wil ik ook het sporten en hardlopen weer oppakken. Als ik een tijdje bezig ben gaat het meestal veel makkelijker. Dan zit je lekker in het ritme. Alhoewel hardlopen in de herfst/winter wel weer heel iets anders is dan in het voorjaar (toen ben ik begonnen). Ik ga me zelf denk ik ook een beloning in het vooruitzicht stellen. Kijken of het werkt!

    • lifestylelou

      Weer lekker oppakken na je vakantie inderdaad! Ik vind hardlopen in de herfst/winter soms wel lekkerder omdat het dan niet zo warm is, maar de weersomstandigheden in het najaar laten je vaak thuis haha! Dus we moeten doorzetten :D Heb je al een beloning in gedachten?

  2. mysupersweetlife

    Ik denk dat ik ook maar zo`n beloningsysteem voor mezelf moet bedenken! Ben mijn motivatie vaak weer even kwijt! Vind je blog erg leuk en ben je gaan volgen! Hopelijk neem je ook eens een kijkje op mijn blog!
    Liefs

  3. Beauty Koning

    Goede tips lady! Ik had mijzelf ook beloond toen ik zoveel had hardgelopen. Was zo trots, kocht een MAC lipstick. :’) .. Oké, ik liet hem ook speciaal inpakken. Er zat een “cadeautje” bij, niet eens voor mijzelf. Haha, vond het zo leuk! True, motiveren en belonen werkt top. :)

  4. Pingback: Inspiratie: Nike Hyperwarm « LIFESTYLELOU

Geef een reactie

